..SELAMAT DATANG..“Sembilan per sepuluh rezeki datangnya dari perniagaan.” (Hadis riwayat Bukhari)..

PROGRAM CELIK MILIK ICT BERSAMA ERA

PENGENALAN

Program Celik Milik ICT (PCMI) ini diwujudkan untuk membuka minda ahli Kementerian Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah (KPLBW) tentang kesedaran mengenai kepentingan ICT di dalam kehidupan seharian mereka.

Melalui program ini, pendedahan mengenai ICT, khasnya komputer dapat disebarkan dengan cara pengenalan sistem “Train the Trainer”.

Penguasaan ilmu pengetahuan di bidang ICT mampu membawa ahli KPLBW ke persada persaingan sihat di peringkat domestik dan global.

LATAR BELAKANG

Era globalisasi (Dunia Tanpa Sempadan)

Sejajar dengan era globalisasi masakini, kita perlu melaksanakan corak pendidikan yang menyeluruh dengan menekankan kepada penguasaan ilmu pengetahuan beraneka bidang, khasnya ke arah melahirkan masyarakat prihatin yang bijaksana dalam serba serbi. Komitmen yang tinggi daripada semua pihak perlu dipupuk untuk mengubah paradigma semua pihak ke arah perspektif terbaru.

Malaysia ke arah Wawasan 2020 dan Era Teknologi Maklumat dan Telekomunikasi Bagi menyahut cabaran keenam Wawasan 2020:-Mewujudkan masyarakat saintifik dan progresif, iaitu masyarakat yang mempunyai daya perubahan tinggi dan memandang ke hadapan yang bukan sahaja menjadi pengguna teknologi tetapi juga penyumbang kepada tamadun saintifik dan teknologi masa kini dan masa akan datang.

0 ulasan:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...